مایکروسافت تا به کنون، از مشخصات سختافزاری و شمایل کنسول نسل نهمیاش، یعنی Xbox Series X در چند مقطع مختلف رونمایی کرده است اما همه میدانیم که کمپین تبلیغاتی قرار بود از نمایشگاه E3 امسال آغاز شود؛ جایی که نه تنها کنسول، قیمت میخورد بلکه از بازیهایش هم پردهبرداری میشود.
این برنامه اصلی بود منتهی، همانطور که در جریان هستید، به دلیل فراگیری ویروس کرونا، نمایشگاه E3 هم به سیاق بسیاری از لایو ایونتها، لغو شد و فیل اسپنسر طی
توئیتی، از برقرار بودن باقی برنامههای تیم Xbox خبر داد و ارائه جزئیات را به آیندهای نزدیک موکول کرد. کمی بعدتر، برخی از اینسایدرهای معتبر ادعا کردند که مایکروسافت در اندیشه تدارک کنفرانسی دیجیتالی برای ماه مِی (اردیبهشت و خرداد) پیش روست.
حتی این
منبع ادعا کرده که کنفرانس دیجیتالی دیگری برای ماه ژوئن در راه است و برنامه بهصورت کلی این است که در کنفرانس ماه می، تمرکز مایکروسافت روی کنسول و رونمایی از آن است. در کنفرانس دیگر، رونمایی از بازیها و عناوین جدید تمرکز اصلی خواهد بود. ما در این تاپیک، در مورد این
شایعات و انتظارات صحبت میکنیم.
پینوشت: به محض رونمایی رسمی از اطلاعات ایونت، نام تاپیک آپدیت و زمان برگزاری اضافه خواهد شد.
مقاله ویندوز سنترال به قلم جِز کوردن در مورد شایعات ایونت و لاکهارت:آتش هایپ سری ایکس حسابی داغ است. (مترجم: یو دَمن رایت) با تمام مشخصاتی که از سختافزار عرضه شده، حالا تمام توجهها به سمت بازیها، محتواها و خصوصاً ایکسباکس لاکهارت رفتهست. کنسولی که احتمالا به طرز قابل توجهی ضعیفتر اما ارزانتر است و Xbox Series S نام دارد.
شایعههای بسیاری در مورد ایونتها و بازیهای پیش روی وجود دارد و با خود فکر کردم که هر چیزی که شایعهشده، چیزیهایی که ما میدانیم را در قالب حدسهایی با دقت خوب جمعآوری کنم.
ایکسباکس لاکهارت یا به عبارتی سری اس
بر حسب برخی از اطلاعات اولیهمان در مورد لاکهارت و سری ایکس، ما انتظار داریم که لاکهارت چهار ترافلاپس قدرت پردازشی داشته باشد و مدخلی برای ورود به نسل بعد و جایگزینی موثر برای وان ایکس باشد. کل سیستم طوری طراحی شده که صرفه اقتصادی داشته باشد اما با این حال، جنبههایی از نسل بعد را هم به نمایش میگذارد که روی کنسولهای فعلی یافتنی نیست، بر فرض مثال سرعت بارگذاری پایین و احتمالا استفاده از ray-tracingـی محدود. ما هیچ ایدهای نداریم که لاکهارت از دستش چه چیزهایی بر میآید جز اینکه همان عدد جادویی «چهار ترافلاپس» را با خود به یدک میکشد. این مورد را هم در کنار مشخصات سری ایکس اطلاع دادیم که از قضا درست درآمد.
اخیرا، متوجه شدیم که لاکهارت به مرحلهای از ساخت رسیده است که کارمندان داخلی ایکسباکس میتوانند آن را به خانه ببرند و آن را امتحان و ایرادیابی کنند. این زمانبندی حاکی از این است که برگذاری ایونت ماه می احتمالا درست است.
در اضافه به خبر بالا، یعنی رسیدن لاکهارت به مقطع آزمایش خانگی، ما مطلع شدیم که تیم ایکسباکس مشغول ساخت هدستی برای جایگزینی استریو هدست سال 2014ـش است. اگر در نظر بگیریم که این خبر درست است، هدست جدید بدون سیم خواهد و با کامپیوترهای شخصی، موبایلها و خود ایکسباکس سازگاری خواهد داشت؛ احتمالا از طریق بلوتوث جداگانه یا سیگنالهای بیسیم ایکسباکس.
از ایونتهای بهاری مایکروسافت چه خبر؟
اینکه لاکهارت در ماه می رونمایی میشود، مشخص نیست اما با توجه به وضعیت آزمایشی بودنش و شایعه رونمایی مایکروسافت از دو سختافزار در ماه می (یکی سرفیس و یکی ایکسباکس)، احتمالا همان می درست باشد. با لغو نمایشگاه E3 2020، به نظر میرسد که حالا دست مایکروسافت برای برگذاری ایونتها، بازاریابی و تبلیغات بازتر است و حالا میتوانند بین تاریخهای مختلف انتخاب کنند. بعضی از یوتیوبرهای ایکسباکس که سابقه خوبی هم دارند، گفتهاند که آن ایونت دیجیتالی مورد ذکر مایکروسافت که قرار است جایگزین E3 باشد، در ماه می اتفاق میافتد.
ما به گوشمان رسیده که حتی مایکروسافت آماده میشود که چندتایی از بازیهایش را در ایونت می رونمایی کند. گندهترین آنها هم ریبوت فیبل به دست پلیگراند است که خب، آشکار به نظر میرسد اما از هیلو اینفینیت هم به سختی چیزی شنیدهایم؛ عنوانی که قرار است آخر امسال عرضه شود و این در حالی ست که اگر شرایط «کرونا» و «کار از خانه» را نادیده بگیریم.
حالا یا مراسمی شبیه اینساید ایکسباکس باشد یا فقط مجموعهای از رونمایی تریلرها یا شاید هم برنامهای تخصصی با دیجیتال فاندری، هنوز آشکار نیست ولی تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها.
مثل همیشه، شایعهها را با کمی بدبینی نگاه کنید. نقشهها میتوانند عوض بشوند، خصوصا در این زمان آشوبزده ولی ما مطمئنیم که ایکسباکس فنها میتوانند انتظار چیزی را در اوایل ماه می داشته باشند.
توئیت Nibel در مورد ایونت احتمالی
شایعه – ایونت نسل بعدی ایکسباکس در ماه می اتفاق خواهد افتاد.
- معرفی ایکسباکس لاکهارت (کنسول ارزان برای ورود به نسل 9)
- لاکهارت 4 ترافلاپس خواهد داشت به همراه ویژگیهای نسل بعدی به صورت محدود.
- خبری از بازیهای پیش رو میشنویم. (احتمالا هیلو، ریبوت فیبل)
توئیت Klobrille در مورد معرفی احتمالی لاکهارتمعرفی یک کنسول نسل بعدیِ شدیداً گرانقیمت کاری ندارد. لاکهارت به عنوان کنسولی که بهترین قیمت را دارد، گفته درستیست و خواهر کوچکه سری ایکس خواهد بود، دقیقا در زمانی که مردم به آزادی انتخاب نیاز دارند. وقتی که تیم ایکسباکس مشغول ساخت این کنسول شد، خبر نداشتند که دنیا با چه تغیراتی روبرو خواهد شد. با شکلی که اقتصاد در ماههای آینده به خودش خواهد گرفت، مردم تازه از کنسولی استقبال میکنند که زمینه ورود به نسل 9 را با کمترین قیمت، برایشان فراهم میکند.
تمام تکنولوژیهایی که نسل بعد را تعریف میکنند در لاکهارت تعبیه شدهاند و با یکسری تغیرات روی GPU که بیشتر رزولوشن بازیها را هدف گرفتهست. من میدانم که فنبویها چه واکنشی به کنسول نشان میدهند. (مترجم: مهم نیست.) من کارهای نیستم. اما بحثهای بچهگونه به کنار، من کاملا قانع شدهام که لاکهارت دلیلیست که ایکسباکس سهم خود از بازار را پس میگیرد و رقابت سالمتری را خواهد داشت، نسبت به این نسل.
با همه این حرفها، شما اگر از ایده لاکهارت خوشتان نمیآید، نصیحت سادهای دارم برای شما: بیخیالش شوید. به عنوان یک گیمر هاردکور، خودم سری ایکس را انتخاب میکنم که «قدرتمندترین کنسول» نسل بعد است. به عنوان یک شخص منطقی، همیشه از آزادی انتخاب، استقبال میکنم.
- انتظار اول: طبیعتا همگی انتظار داریم که قیمت سری ایکس، پرچمدار نسل بعدی کنسولهای Xbox اعلام شود و چه رویدادی مناسبتر برای این کار؟ طبق گفتههای اسپنسر در مصاحبه اخیرش با IGN در برنامه آنلاکد، تیم ایکسباکس با توجه به رابطه نزدیکش با ساتیا نادلا، آزادی عمل بالایی در قیمتگذاری خواهد داشت و بارها اسپنسر خاطرنشان کرده که اشتباه مهلکشان در سال 2013 را بر مبنی بر سیاست قیمتگذاریشان، فراموش نکردهاند. در واقع برگ برنده سری ایکس، قیمتش خواهد بود.
حالا دنیل احمد از اینسایدرهای معتبر، قیمت تمام شده تولیدی سری ایکس را بین 460 تا 520 دلار تخمین زده است که سوالها را بیش از پیش میکند. چگونه ایکسباکس قرار است قیمت مناسبی داشته باشد؟ - انتظار دوم: رونمایی از سری اس با اسم رمز لاکهارت به نظر میرسد که دیگر در حد شایعهای گذرا نباشد، قضیه جدیست و تمرکز اصلی این کنسول، ارائه تجربه نسل بعدی با رزولوشن و فریمریتی پایینتر است؛ غالبا برای افرادی که به تلویزیونهای 4K دسترسی ندارند و به دنبال بهترین پرفورمنس نیستند.
- انتظار سوم: به علت رابطه ضعیف Xbox با ناشرین و سازندگان ژاپنی، بسیاری از بازیهای ساخت ژاپن به پلتفرمهای مایکروسافت پای نمیگذاشتند و از آنها میتوان به سری محبوب یاکوزا، پرسونا و نییِر اشاره کرد. اسپنسر بارها گفته که در تلاش است تا رابطهاش را با استودیوهای ژاپنی گسترش بدهد و با عرضه یاکوزاها و فاینال فانتزیها روی گیمپس قدمهای ابتدایی را برداشت و قدم بعدی، عرضه گیمپس در ژاپن و کرهجنوبی بود. قدم بعدی چیست؟ خرید استودیو در ژاپن؟ معرفی عنوانی انحصاری از استودیوهای ژاپنی؟ باید صبر کرد و دید.
- انتظار چهارم: گرچه همین الان، مایکروسافت با 15 استودیو خود، پکیج کاملی برای پوشش تمامی ژانرها و سبکها را دارد و اما کاریش نمیتوان کرد و این هایپ لعنتی مدام ما را مجبور میکند که به رویاپردازی در مورد خرید استودیوهای دیگر، ادامه بدهیم. گرچه مت بوتی تلویحا گفته که از فاز خرید استودیو گذشتهاند و به فاز بعدی، یعنی جذب نیروهای کارآمد رسیدهاند.
- انتظار پنجم: اگر این یک ایونت سراسر نسل بعدی است، که هیچی اما احتمال اینکه مایکرو بازیهای بزرگی را برای پیوستن به سرویس گیمپس رونمایی کند، کم نیست.
- انتظار ششم: تو رو جون مادرتون از این فرمت داغون یک ضرب World Premier بکشید بیرون.
- انتظار هفتم: دوباره ارجاع به مصاحبه با IGN. فیل اسپنسر از رابطه گستردهترشان با استودیوهای تردپارتی سخن گفت و گفت که برای رونمایی از پروژههایشان بیقرار است. انتظار داریم که از این بازیها، رونمایی بشود.
نکته: در این قسمت سعی دارم که از بازی هایی صحبت کنم که از پیش تولید عبور کردهاند و به مرحله ساخت رسیدهاند یا دست کم، معرفی شدهاند. ما همین الان میدانیم که بازیهای بعدی آبسیدین، اینگزایل، کامپولژن و کوآلیشن در مراحل پیشتولید قرار دارد.
عناوینی هم مثل سایکوناتس 2 و ویستلند 3 هم تکلیفشان مشخص است.
با تمام جمعبندیها، میتوانیم به این نقطه مشترک برسیم که Halo 5 آن چیزی نبود که فنبیس گسترده هیلو از آن توقع داشتند و این مورد را 343 به خوبیِ خوب میداند؛ به همین خاطر، بانی راس که رئیس استودیوست با سران Xbox جلسهای میگذارد و از شرایط و انتظارات صحبت میکند. بازی بزرگی مثل هیلو، نیاز به زمان بیشتری برای ساخت دارد، نیاز به نرمافزاری جدیدتر و بهینهتر دارد و مهمتر از همه، نیاز به افراد زبدهای دارد که میراث و هویت این سری را به خوبی درک کنند.
شواهد نشان میدهد که آن جلسه برای بانی راس و خواستههایش ثمره خوبی داشته است. استودیو، موتوری جدید به نام Slipspace را توسعه داد، ساختمان استودیو عوض شد، ساعتهای کاری از فشردگی قبل درآمدند و در نهایت، با کمک مت بوتی، مدیر تمام استودیوهای Xbox، افرادی با رزومه قویتری برای ساخت هیلو بعدی استخدام شدند. از جمله «پُل کراکر»، نویسنده ارشد بازی بتمن آرکامسیتی و همینطور، «تروی مَشبورن»، طراح مبارزات بازی هورایزن زیرو داون.
اولین نمایش بازی، درست در E3 2018 بود. جایی که استودیو با نمایشی کوتاه به دنبال سه چیز بود: قدرتنمایی موتور جدید، بازگشت حال و هوای هنری اصلی سری هیلو و صد البته، رونمایی از خود بازی. هیلو اینفینیت از برخی جهات، شروعی دوباره به حساب میآید چون نه تنها حُکم ریبوتی ملایم برای سری را دارد بلکه قرار است به عنوان لانچ تایتلی برای نسل بعدی کنسولهای خانگی Xbox عرضه شود؛ شانسی مجدد برای این برند.
با این اوصاف، عدم نمایش هیلو اینفینیت در رویداد پیشِ رو، دور از انتظار است.
احتمال نمایش: بالا
مورد نینجا تئوری، کمی عجیبتر از باقی استودیوهای اضافه شده به تیم Xbox است؛ با اینکه منحل نشدن استودیو تا الان جای تعجب دارد ولی با پول مایکروسافت، نینجا تئوری قصد دارد که به مقیاس بازی قبلی خود یعنی هلبلید وفادار بماند. شاید عرضه پروژههای AAA جمع و جور از لحاظ اقتصادی در نسل هشت صرفهای نداشت و بسیاری از بازیسازان، بازی خود را با مودهای مختلف یا محتوای کاذب پُر میکردند تا مشتری به خیال خرج شصت دلار بیفتد اما الان شرایط کمی متفاوت است. حضور گیمپس، لزوم بازگشت پروژههای AAA جمع و جور را توجیهپذیر میکند.
نینجا تئوری از لحاظ تعداد اعضا، گسترش سه برابری داشته و به ساختمانی مناسبتر نقل مکان کردهاند. همچنین، استودیویی اختصاصی برای ضبط حرکات موشن کپچر را هم تأسیس کردهاند. با این همه پیشرفت، تمام اعضا روی یک پروژه واحد کار نمیکنند، بلکه روی سه پروژه به صورت همزمان. اولی، بلیدینگ اج بود که عرضه شد و معلوم نیست که تا کجا، نینجا قصد پشتیبانی از این محصول را دارد. دومی، عنوان هلبلید 2 است که در گیم آواردز پیشین معرفی شد تا چهره کنسول جدید مایکروسافت باشد. سومی، پروژه مارا است. لازم به ذکر است که هلبلید 2 به تازگی به مرحله تولید رسیده و احتمالا تا عرضه، فاصله زیادی دارد. امکان پایینی دارد که چند ماه بعد از معرفی، قصد رونمایی از محتوای بازی را داشته باشند.
پروژه مارا حتی در مرحله تولید هم نیست و از اسم فعلیاش یعنی «پروژه» میتوان تشخیص داد که بیشتر از آن که معرفیاش برای مخاطبان بازیها باشد، بیشتر برای بازیسازان است. بله، رونمایی بدین شکل باعث میشود که سازنده به راحتی رزومههای دریافتی را غربال کند و عضوگیری دقیق و مشخص بشود. احتمالا وقتی که بازی به مرحله تولید رسید، از اسم کامل آن رونمایی بشود.
احتمال نمایش: پایین
اسپنسر میگوید که آنقدر عنوان در دست معرفی دارند که نمیداند کدام را از لیست خط بزند و به نظر میرسد که معرفی زودهنگام «اوروایلد» که احتمالا پروژهای نسل بعدی است، برای فضا رسیدن به دیگر بازیها در رویدادهای دیگر است. در حال حاضر، تمرکز اعضای Rare بر پشتیانی از عنوان متحولشده Sea of Thieves است و از آنجایی که فعلا اوروایلد در قدمهای ابتدایی خود است، تعدادی حدود 40 تا 50 نفر از اعضای استودیو را به خود مشغول کرده است. به نظر نمیرسد که برای ارائه اطلاعات جدید، زمان مناسب فرا رسیده باشد.
احتمال نمایش: پایین
بعید به نظر میرسد که این آخرین همکاری مایکروسافت با این استودیو فرانسوی باشد؛ در اصل، بازیهای دونتناد بسیار از جنس گیمپس است و TMY هم از این قاعده مستثنی نیست. چیز خاصی برای گفتن نیست جز اینکه به احتمال بالا، تاریخ عرضه این بازی در ایونت پیش رو، اعلام خواهد شد.
احتمال نمایش: بالا
با اختصاص دادن یک برنامه Inside Xbox و مطلب اختصاصی گیم اینفورمر از این بازی، به نظر میرسد که همه چیز برای این بازی به خوبی پیش میرود و هدف هم این بوده که از طریق این پلتفرمها، اطلاعرسانی شود و دیگر نیازی به استیج بزرگتری نباشد. (یعنی در واقع دارم به خودم دلداری میدم.)
احتمال نمایش: پایین
هنوز دو سال نمیشود که استودیو اینیشیتو فعالیت رسمی خود را آغاز کرده ولی انتظارات از این استودیو بینهایت بالاست؛ عمده دلیلش به این برمیگردد که اعضای فعال در این استودیو، همه در استودیوهای سابق خود، وزنه و نیروی مهمی بودهاند. در واقع ایده یک استودیو نخبهمحور، سالهاست که با مایکروسافت است. ابتدا استودیویی را در ویکتوریا تأسیس کردند و روند عضوگیری به شدت کند بود. تصمیم گرفتند که این نقشه را در ونکوور و با استودیو مایکروسافت ونکوور (کوآلیشن فعلی) دنبال کنند که به دلایل نامشخصی، از این ایده دست کشیدند و عضوگیری سادهتری را برگزیدند.
حال مایکروسافت دوباره به این ایده برگشته و در شهر سانتامونیکای کالیفرنیا، اعضای نخبه و خبره را جذب میکند. تا زمان نوشتن این مطلب، تعداد اعضای مشغول به حدود 45 نفر میرسد و شایعات حاکی از این است که بازی اولشان با همکاری کوالیشن در دست ساخت است. هیچ اطلاعی از این عنوان در حال ساخت نداریم جز اینکه پروژه حتما AAA خواهد بود؛ البته پیش از این فیل اسپنسر شک و شبهاتی را در مورد این برانگیخته بود که پروژه آنها، ریبوت یکی از بازیهای محبوب Xbox خواهد بود. احتمالا پرفکت دارک ولی باید صبر کرد و دید.
این احتمال وجود دارد که با تریلری سینماتیک، از بازی رونمایی بشود تا روند عضوگیری سرعت بالاتری به خود بگیرد.
احتمال نمایش: 50-50
از حوالی سال 2017 بود که شایعاتی بالقوه به بیرون آمد که استودیوی پلیگراند، سازنده سری موفق فورزا هورایزن، تیم دومی تشکیل داده و مشغول عضوگیری برای عنوانی RPGست. شایعات میگفتند که این بازی هم انحصاری پلتفرمهای مایکروسافت خواهد بود و احتمالا این بازی چیزی نباشد جز دنباله/ریبوت سری فیبل. دست آخر، در E3 2018، شخص فیل اسپنسر به صورت شفاهی تأیید کرد که استودیو پلیگراند مشغول به ساخت Action RPGـی شده است و بزودی اطلاعاتی از این بازی، به بیرون خواهد آمد.
تا امروز روز فقط این دو مورد تأیید شده که پلیگراند تیم دومی دارد و آنها روی Action RPG کار میکنند. باقی چیزها هنوز مبهم باقی مانده ولیکن غالب اینسایدرها قبول دارند که این بازی ادامه/ریبوت فیبل است. شایعاتی هم از این دست به گوش میرسد که بازی با موتور آنریل در حال توسعه است و برخلاف سه نسخه قبلی، پلیگراند برخوردی واقعگرایانه و درامگونهتر با دنیای آلبیون دارد و خبری از مود مولتیپلیر نخواهد بود. باید صبر کرد و دید. به نظر زمانی مناسبی برای رونمایی بازی است و به گفته اینسایدرها، بازی احتمالا رونمایی خواهد شد.
احتمال نمایش: بالا
سنت عرضه سالیانه فورزاها در 2019 شکسته شد و اینبار T10، وقتی بیش از دو سال در اختیار داشته تا موتوراسپورت بعدی را توسعه بدهد. اینکه بازی برای لانچ در نظر گرفته شده، جای شک است؛ خصوصا اینکه فیل اسپنسر در مصاحبه با رایان مککافری، سردبیر IGN، خاطرنشان کرده که دیگر عنوانی را عرضه نمیکنند، مگر اینکه سازندگانش از کیفیت آن مطمئن باشند. با این حال برای نمایش قدرت سختافزاری هم که شده، موتوراسپورت بعدی احتمالا رونمایی شود.
احتمال نمایش: بالا
بازی مرکزی...
ما را در سایت بازی مرکزی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : bazicenters بازدید : 457 تاريخ : چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399 ساعت: 16:50